کاهش هزینه های درمانی با به کارگیری طب تسکینی
نوشته شده توسط : adorn

کاهش هزینه های درمانی با به کارگیری طب تسکینی : تجربه ای موفق در استان گلستان

کاهش هزینه های طب تسکینی :

 مراقبت تسکینی به عنوان یک حق اساسی بشر برای بیماران سرطانی ضروری است. مراقبت تسکینی به دنبال اجتناب و کاهش درد با بیماری جدی برای انسان ها بدون در نظر گرفتن مرحله سنی است. متاسفانه در کشور آگاهی کافی در باره مراقبت تسکینی وجود ندارد و در برنامه های آموزشی نیز به طور جدي لحاظ نشده است.

مراقبت تسکینی به دلیل در نظر گرفتن نیازهای جسمی، عاطفی، اجتماعی و روحی بیماران مراقبتی موثر و مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود. شواهد پژوهشی در کشورهای مختلف حاکی از آن است بیماران دریافت کننده مراقبت تسکینی رضایت بیشتری از مراقبت داشتند ضمن اینکه پذیرش مجدد و هزینه کل مراقبتهای بهداشتی پس از ترخیص نیز به طور قابل توجه ای کاهش یافت. وجود بیماران مبتلا به سرطان استان گلستان را به قطب سرطان در کشور تبدیل کرده است.

روش کار در طب تسکینی چگونه است ؟

این مطالعه یک گزارش موردی است که به بررسی پیامدهای تجربه ارائه مراقبت تسکینی در استان گلستان با تاکید بر کاهش هزینه های مالی درمان و مراقبت های درمانی (cost saving) می پردازد. برای تحلیل داده ها از رویکرد تحلیل محتوای کیفی استفاده شد.

یافته ها جدید در حوزه های درمانی سرطان و کاهش هزینه های طب تسکینی

 از تحلیل داده ها مضامین اصلی “ساده شدن درمان، مدیریت بحران، کاهش هزینه ها، مراقبت در منزل” با مضامین فرعی “داشتن متولی، پرهیز از سردرگمی، آسودگی خاطر” استخراج شد. بیماری سرطان، بیمار و خانواده را علاوه بر رنج جسمی دچار آسیب های اجتماعی، خانوادگی و مالی متعددی می نماید. در وضعیت مرسوم بیمار مبتلا به سرطان بدون متولی است، متخصصین تنها بر بیماری تمرکز یافته و بیمار و خانواده فراموش می شوند، بیماران برای ساده ترین مشکلات خود به اورژانس بیمارستان مراجعه می کنند، تحت آزمایشاتی قرار می گیرند که بیهوده است.

ارائه طب تسکینی برای بیماران در یک ماه آخر عمر (end of life) و یا  ارائه خدمات طب تسکینی از ابتدای تشخیص بیماری (early palliative care )  با کاهش هزینه های قابل توجه ای برای خانواده های بیماران همراه بوده است. در استان گلستان مراقبت های تسکینی به صورت مراقبت در منزل،  مراقبت تلفنی، مشاوره، مراقبت بیمارستانی، مشاوره های ۲۴ ساعته، هفت روز هفته از طریق تیم متشکل از پزشک، پرستار، روانشناس، روحانی، خیرین سلامت ارائه می شود.

نتایج مهم در طب تسکینی

 تجربه ارائه مراقبت تسکینی از طریق مراقبت در منزل در استان گلستان حاکی از صرفه جویی در هزینه های مراقبت، هزینه های بیمارستانی، هزینه های درمانی برای بیمارانی که زنده ماندند و برای بیمارانی است که در بیمارستان فوت کرده اند، است. برخورداری از تیم طب تسکینی در اورژانس مراکز درمانی  می تواند هزینه های درمانی را به میزان ۱۰ برابر کاهش دهد.

پیاده سازی طب تسکینی در استان گلستان با تمرکز در شهر گرگان به بیماران و خانواده ها کمک نمود تا درمان راحتی در کنار درمان اصلی داشته باشند، درمان اصلی ساده تر شود، به عبارتی درمان سرطان بدون طب تسکینی ناقص است. ضروری است تا دست اندرکاران سلامتی استان استفاده از طب تسکینی را به صورت گایدلاین بومی شده در روند درمان و مراقبت بیماران مبتلا به سرطان به کار برند.

مقدمه

سرطان به همه (جوان و پیر، غنی و فقیر، مردان، زنان و کودکان) آسیب می رساند و بار عظیمی بر بیماران، خانواده ها و جوامع است. سرطان از علل اصلی مرگ و میر در جهان است. در حدود ۱۶ درصد از مردم جهان به دلیل سرطان جان خود را از دست می دهند. در سال ۲۰۱۵، ۸/۸ میلیون انسان به دلیل سرطان مردند که می توان گفت در هر ۶ مرگ در جهان یک نفر به خاطر سرطان مرده است(۱). میزان بروز استاندارد شده سرطان در ایران جز مناطق با شیوع کم (زیر ۱۳۷ در صدهزار) است.

بر اساس مدل سازی هایی که انجام گرفته است به دلیل روند تغییرات جمعیتی و افزایش امید به زندگی در ایران؛ میزان بروز سرطان، از تعداد ۸۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ به ۱۲۹ هزار در سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. در واقع ۳۵درصد افزایش در بروز افراد مبتلا به سرطان خواهیم داشت. در سرطان هایی مانند معده و مری این مقدار تا ۳۹ درصد و در سرطان هایی مانند لوکمی تا ۲۸درصد می رسد.که ۴۸درصد افزایش در بروز سرطان مربوط به سنین بالای ۶۵ سال خواهد بود





:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: